Kõik RMK kestvuslepingute voorud on edaspidi avatud ka uutele tulijatele 22.11
Riigimetsa Majandamise Keskus (RMK) täiustas metsamaterjali kestvuslepingutega müügi juhendit ning pakkumiste hindamise metoodikat. Muudatuste eesmärk on suurendada veelgi pikaajaliste raamlepingute läbipaistvust ja võrdsemat kohtlemist.
Juhendi ja metoodika ülesanne on tagada, et RMK metsamaterjali müük kestvuslepingute alusel oleks pakkujate jaoks läbipaistev ja kontrollitav ning tingimused võrdsed.
Peamisi muudatusi on kokku neli. Esiteks saab nüüdsest ka uus kestvuslepingu klient teha pakkumisi esimeses müügivoorus, kus müüakse lõviosa puidust ja seda varasema müügiajaloo põhjal. Varem sai uus klient esimesel aastal osaleda vaid enampakkumiste voorudes.
Teiseks, RMK hakkab metsamaterjali harilikule väärtusele vastavat alghinda määrama kõigis müügivoorudes. Seni esimeses müügivoorus alghinna määramise kohustus puudus ja turuhind selgus pakkumiste hinnatippude põhjal.
Kolmandaks, kui mõni klient oma tinglikult tagatud kogust ei osta, läheb see kõrgema hinna esitanud pakkuja(te)le. Varem läksid need kogused müüki järgmises ehk enampakkumise voorus kestvuslepingu klientidele.
Neljandaks, enam ei käsitle juhend nn turumoonutustega hinnapakkumisi esimeses müügivoorus. Teisisõnu, kõik hinnad osalevad pakkumiste võrdlemisel.
RMK juhatuse esimehe Mikk Marrani sõnul järgib uus juhend RMK juhatuse kurssi teha kestvuslepingutega seonduv võimalikult läbipaistvaks ja arusaadavaks ning riigikontrolli soovitusi tänavu suvel avalikustatud auditist lähtuvalt.
„Tagame nii võrdset kohtlemist ja vaba konkurentsi ka uutele turule tulijatele ning seame alghinnad igale voorule. Metsamaterjali müügijuhendi uuendamine on üks mitmetest RMK plaanitud järeltegevustest riigikontrolli auditist lähtuvalt,“ märkis Marran.
Kestvuslepingud on oma olemuselt raamlepingud, kus lepingu üks pool kinnitab ostu- ja teine müügisoovi. Lepingusse on võimalik siseneda üks kord aastas ja lepingu periood on reeglina viis aastat.
Hinda kestvuslepingutega ei määrata, sest hinnad selguvad kolm-neli korda aastas kestvuslepingu klientide omavahelise konkurentsi tulemusena.
Kõik kestvuslepingud on käesolevast aastast avalikud ja igaüks saab minna RMK kodulehele ja vaadata, milline klient millise hinna on konkurentsis teiste ettevõtjatega saanud. Samuti ei müü RMK kestvuslepingutega puitu enam vahendajatele, riigimetsast pärinevale toormele on ligipääs ainult neil, kes seda Eestis väärindavad.
RMK tegevused käesoleval aastal:
- Müügilepingutega seotud tarnetega ei alustata enne lepingu allkirjastamist
- Automaatkontrollide sisseviimine müügitehingute vigade avastamiseks
- Korruptsiooni ennetamise meetmete täiendamine ja töötajate koolitamine
- Müügiaruannete aja- ja asjakohastamine
- Müügiviiside hindade võrdluse analüüs
- RMK metsamaterjali müügijuhendi uuendamine
- Võimaliku keelatud riigiabi andmise täiendav analüüs
- Avaliku enampakkumise elektroonilise keskkonna loomine
- Kestvuslepingute elektrooniliste müügipakkumiste keskkonna loomise ärianalüüs
- Analüüs valitsuse määruse muutmise vajalikkusest, millele eelneb metsamaterjali hariliku väärtuse arvutamise metoodika väljatöötamine, kestvuslepingute müügikriteeriumite analüüs ja kestvuslepingute mõju analüüs puiduturu stabiilsusele
- RMK poolne sisend valitsuse määruse muutmiseks, millega oleks riigikontrolli rakendamist võimaldavad või vajavad soovitused käsitletud